Ga je aan de slag met het Goudpakket? Dan moet je ervoor zorgen dat alle leerlingaccounts op orde zijn, voordat je leerlingen aan de slag gaan. Op deze pagina vind je enkele tips en twee video's om je verder op weg te helpen.
Je kunt ervoor kiezen om een koppeling met Basispoort te activeren (zie www.nieuwsbegrip.nl/basispoort voor de benodigde stappen), of om leerlingen direct via de nieuwsbegripsite te laten inloggen.
In onderstaande video's legt Kim uit welke instellingen je als leerkracht en beheerder allemaal kunt doorvoeren.
Instructievideo voor leerkrachten
De leraar kan via zijn omgeving:
- Zien wie de beheerder is van het Nieuwsbegripaccount op school
- Via 'leerlingbeheer' checken of er een actieve Basispoortkoppeling is (zo ja, dan zijn de inloggegevens van leerlingen niet zichtbaar)
- Via 'leerlingbeheer' het niveau, aantal antwoordpogingen en de voorgelezen tekst instellen (en indien géén Basispoort: ook de inloggegevens van leerlingen inzien/wijzigen)
- Via 'leerlingbeheer' een pop-up berichtje voor de klas tonen bij het inloggen ('bericht aan leerlingen')
- Via 'leerlingbeheer' instellen dat de klas het toegang krijgt tot de wekelijkse video van het NOS Jeugdjournaal
- Via 'leerlingresultaten' de resultaten van de leerlingen inzien
Instructievideo voor beheerders
De beheerder kan via zijn omgeving:
- De licentie inzien en wijzigen, bijvoorbeeld een (proef)licentie voor Goud activeren
- De schoolgegevens inzien en wijzigen
- Checken of er een actieve Basispoortkoppeling is (zo ja, dan zijn gegevens van klassen en leraren niet inzichtelijk en staat er de info dat er een actieve koppeling is)
- Indien geen Basispoortkoppeling: leraar- en leerlingaccounts invoeren en wijzigen.
- Leraaraccounts worden handmatig toegevoegd. Het wachtwoord wordt beveiligd opgeslagen en is na opnieuw inloggen niet meer zichtbaar (kan wel altijd opnieuw worden ingesteld).
- Leerlingaccounts kunnen toegevoegd worden via Edexml, ons eigen Excelsjabloon, of handmatig. Zie handleiding 'online beheer'.
- Let erop dat de leraren ook aan de juiste klassen worden gekoppeld, anders ziet de leraar de leerlingen en hun resultaten niet in zijn/haar omgeving.