Vanaf dit schooljaar biedt Nieuwsbegrip inferentietoetsen aan. Deze toetsen zijn zoals de naam zegt, bedoeld om het begrip van inferenties, dus inferentiële vaardigheden te meten.
Begrip van inferenties
Wat zijn inferentiële vaardigheden? Inferentiële vaardigheden zijn vaardigheden waarmee de lezer afleidingen kan maken ofwel ‘tussen de regels kan lezen’. Een tekst bevat impliciete informatie (‘gaten’ of ‘hiaten’) die de lezer afleidt met behulp van de context en de eigen voorkennis. Hoe beter een lezer inferenties maakt, hoe beter het ‘plaatje in zijn hoofd’ wordt van de tekst.
Opbouw van de toets
De toets, beschikbaar voor niveau AA tot en met C bestaat uit twee delen. Het eerste deel meet hoe gemotiveerd leerlingen zijn voor lezen en het tweede deel meet hoe goed hun inferentievaardigheden zijn.
Het onderdeel leesmotivatie bestaat uit een lijst met uitspraken waarbij leerlingen aangeven in welke mate ze het met die uitspraak eens zijn. Het onderdeel inferentievaardigheden sluit aan bij de werkwijze met de sleutelvragen in de Nieuwsbegriplessen en bestaat uit items waarbij de leerlingen inferenties moeten maken op verschillende niveaus:
- tussen informatie die in de tekst in opeenvolgende zinnen staat,
- tussen informatie die in de tekst verder uit elkaar staat,
- tussen informatie in de tekst en de eigen voorkennis.
Op grond van de toetsuitslag kan de leerkracht tijdens het actief lezen van Nieuwsbegripteksten gericht extra aandacht besteden aan inferentievaardigheden. De scores van de leerlingen op het onderdeel leesmotivatie kunnen aanleiding zijn om aan leesmotivatie te werken, of kunnen juist laten zien dat een bestaande leesmotivatie-aanpak op school zijn vruchten afwerpt.
Drie toetsen per jaar
De inferentietoetsen (af te nemen op papier) zijn vanaf 10 september te downloaden. Er verschijnen drie inferentietoetsen per jaar:
- Toets 1 in september (nulmeting),
- Toets 2 in maart/april (proces volgen en bijstellen),
- Toets 3 in juni (eindmeting).
Toets 1 voor AA bestaat uit alleen een onderdeel leesmotivatie.
Normering en toetsresultaten
Om een valide normering te kunnen maken hebben we veel data nodig voor het uitvoeren van een normeringsonderzoek.
Je kunt ons hiermee helpen door de toetsresultaten van je leerlingen (geanonimiseerd) toe te sturen.
Meer informatie daarover vind je in de handleidingen van de toetsen.
Zodra er een normering bekend is, zullen we ook zorgen voor toetsdefinities voor ParnasSys.
Je kunt je ingevulde analyseformulier mailen naar: toetsennieuwsbegrip@cedgroep.nl.