Een nieuw jaar met weer nieuwe schrijflessen. Traditiegetrouw beginnen we met het schrijven van een verhaal. Leerlingen kunnen uit een aantal ideeën kiezen welk verhaal ze willen schrijven en het zijn deze keer verhalen over bijzondere vondsten. Om het verhaal te schrijven, gebruiken de leerlingen de OPOE-strategie: Over wie gaat het verhaal? Wat is het Probleem? Wat is de Oplossing? Hoe is het Einde?
Omdat we aan een nieuw schooljaar beginnen is het goed om de informatie hieronder te lezen.
Wat betreft de kennis over hoe je teksten schrijft, zijn er drie mogelijkheden bij de leerlingen:
1. Ze hebben al eerder met de Nieuwsbegrip-schrijflessen gewerkt en zijn bekend met de schrijfstrategieën, in het bijzonder met de OPOE-strategie van vandaag.
2. Ze hebben wel eerder met de OPOE-strategie gewerkt, maar die moet opgehaald worden.
3. Ze hebben nog nooit met de schrijflessen van Nieuwsbegrip gewerkt. De strategieën moeten dus aangeleerd worden.
In geval 1 volg je de handleiding en besteed je niet veel tijd aan uitleg over de OPOE-strategie. In geval 2 gebruik je opdracht 1 om de kennis van de OPOE-strategie weer op te halen. In geval 3 is het aan te raden deze les nog niet te doen en in plaats daarvan eerst de twee strategielessen te doen waarin leerlingen de OPOE-strategie wordt aangeleerd. Deze lessen (een ervaarles en een instructieles) zijn te vinden op de website van Nieuwsbegrip bij Basismateriaal, tabblad Strategielessen Schrijven.