๐—›๐—ฒ๐˜ ๐—ถ๐˜€ ๐—ก๐—ถ๐—ฒ๐˜‚๐˜„๐˜€๐—ฟ๐—ฒ๐—ธ๐—ฒ๐—ป๐˜„๐—ผ๐—ฒ๐—ป๐˜€๐—ฑ๐—ฎ๐—ด!

De groep laaggecijferden in Nederland is groter dan het aantal laaggeletterde Nederlanders. Hoewel er veel aandacht is voor laaggeletterdheid, blijft laaggecijferdheid onderbelicht. Taal is overal, maar ook met cijfers word je dagelijks geconfronteerd. Van betalen in winkels tot klokkijken, van ingrediรซnten afwegen tijdens het koken tot het tijdsschema aflezen van de bus.

Het is belangrijk om kinderen al vroeg te trainen in het herkennen van rekenopgaven, bijvoorbeeld in krantenberichten, recepten, reclamefolders en aanbiedingen in (online) advertenties. En hen te laten oefenen met contextopgaven uit de praktijk. Hiermee leren ze de technische rekenvaardigheden uit het reguliere rekenonderwijs toe te passen in betekenisvolle contexten.

In Nieuwsrekenen vind je elke week betekenisvolle contextopgaven op zes verschillende niveaus, aan de hand van het Nieuwsbegriponderwerp van de week. Je leerlingen oefenen daarmee op een motiverende manier hun functionele rekenvaardigheid.

Maak nu bijgaande nieuwsrekenopgave op het niveau van groep 7 (B1) met je leerlingen. De oplossing zet ik vrijdag in deze post erbij.

Enthousiast over de contextopgave?
Elke woensdag vind je een nieuwe opgave op de sociale mediakanalen van Nieuwsbegrip op #Nieuwsrekenwoensdag.

๐Ÿ‘‰ Nieuwsbegrip op Instagram

๐Ÿ‘‰ Nieuwsbegrip op Facebook

#laaggeletterdheid #nieuwsrekenen #nieuwsrekenwoensdag

probeer nu:
2 maanden gratis!
Probeer 2 maanden gratis