De campagneweek heeft als thema ‘Digitale balans’ en draait om gezond(er) schermgebruik. Helemaal stoppen met digitale schermen is moeilijk en bovendien helemaal niet nodig. Als je af en toe bewust keuzes maakt die helpen gezonder om te gaan met je scherm, dan ben je al beter bezig. Hoe deel jij je schermtijd zo in, dat jij je er goed en gezond bij voelt? Wil je hierover in gesprek met je klas? Ga dan aan de slag met deze extra les.
Wil je andere lessen doen die betrekking hebben op het thema mediawijsheid?
- Nee, het is geen fabel: veel op een beeldscherm kijken is niet goed voor onze ogen. Tijdens deze extra les leren jouw leerlingen meer over myopie, een vorm van bijziendheid die steeds vaker voorkomt. Hoe komt het en wat kunnen we eraan doen?
- Bijna iedereen zit tegenwoordig op social media, ook kinderen. Dat kan heel leuk en gezellig zijn, maar helaas zitten er ook minder leuke kanten aan. Hoe kunnen we samen een grens trekken bij kwetsend gedrag online? En hoe kan een leerling de eigen grens aangeven?
- Hoe kun je sociaal gedrag online stimuleren?
- Wil je aan de slag met je leerlingen over de vraag hoe we online op een goede manier met elkaar om kunnen gaan?
- Weet jij wat deepfake video’s zijn, of ze een mogelijk probleem zijn en waarom, en hoe de leerlingen zulke video’s kunnen herkennen?
- Een les over het maken van een vlog en het feit dat je als maker auteursrecht hebt.
- Wil je de groep laten inzien waarom nepnieuws eigenlijk een probleem is en dat het belangrijk is om te weten of wat je leest en ziet, klopt?
Veel (lees)plezier met dit thema!