Schrijven

Versterk je leesonderwijs met de schrijflessen van Nieuwsbegrip en geef je schrijflessen meteen meer betekenis!

Uit onderzoek is al jaren bekend dat lezen en schrijven elkaar versterken. Als je iets moet schrijven naar aanleiding van wat je gelezen hebt, moet je altijd weer terug in de tekst kijken om zo goed mogelijk te weten wat er nu precies staat. Dus oefen je opnieuw met diep in een tekst duiken. Verder zorgt schrijven ervoor dat je let op structuur en samenhang in je tekst. En dat leidt er weer toe dat je in leesteksten makkelijker de structuur en samenhang ontdekt. Ook ben je als je schrijft op zoek naar de juiste woorden. Hiermee werk je aan woordenschat en dat leidt ook weer tot beter lezen.

De schrijflessen van Nieuwsbegrip

Met deze lessen leren je leerlingen teksten schrijven met verschillende functies en in verschillende vormen. Je leert ze de verschillende stappen in het schrijfproces aan. De teksten die ze schrijven hebben altijd te maken hebben met het Nieuwsbegrip-onderwerp. Door deze koppeling komen het lees- en schrijfonderwijs steeds meer in elkaars verlengde te liggen en krijgen de schrijflessen betekenis.

Zo werkt Nieuwsbegrip Schrijven

Om de week komen er op woensdagochtend schrijflessen online voor niveau A en B, die ingezet kunnen worden in groep 5 tot en met 8. De lessen sluiten aan bij het onderwerp van die week. De lessen bieden stof voor twee lessen, waarbij je leerlingen aan de slag gaan met verschillende schrijfgenres: beschrijven, instrueren, verklaren, overtuigen en verhaal/gedicht. Leerlingen kunnen de schrijfopdracht zowel op papier als op de computer maken.

Geef je schrijflessen meer context door ze aan te laten sluiten bij het Nieuwsbegrip-onderwerp van de week!

Plezier in schrijven

Nieuwsbegrip zorgt voor plezier in de schrijfles. Bijvoorbeeld zo: 

  • Leerlingen schrijven met een doel, bijvoorbeeld iets uitleggen voor jongere leerlingen of elkaar overtuigen van hun mening.
  • Soms hebben de lessen een spelkarakter. Een voorbeeld: je leerlingen moeten een vogel die op een foto staat beschrijven. Daarna hang je de foto’s en de teksten op een willekeurige plek in de klas en vraag je je leerlingen om bij elke foto de bijpassende beschrijving te vinden. Hoe beter de tekst geschreven is, hoe eerder ze de juiste foto erbij vinden!
  • Leerlingen werken een groot deel van de les samen. Zoals bij het voorbereiden van hun te schrijven tekst (ideeën uitwisselen) en bij het elkaar feedback geven.
  • Als leerkracht 'model' je hoe zij zo’n tekst zou schrijven. Dat geeft je leerlingen meer gevoel van competentie.
probeer nu:
2 maanden gratis!
Probeer 2 maanden gratis