In het voortgezet onderwijs worden steeds hogere eisen gesteld aan wat de leerling moet kennen en kunnen op het gebied van onder andere leesvaardigheid. Dit zien we terug in de beheersingsniveaus voor zakelijk en literair lezen in het Referentiekader Nederlandse Taal, die inmiddels in de wet zijn verankerd. Met Nieuwsbegrip oefenen leerlingen in het actief en strategisch lezen, waardoor ze teksten beter begrijpen. Dit voorkomt problemen bij andere vakken.
Wekelijkse actuele leesteksten
Nieuwsbegrip is een zeer complete methode voor begrijpend en technisch lezen en woordenschat. En ook nog eens wetenschappelijk onderbouwd. Sinds 2005 verschijnen er iedere week leesteksten op vijf niveaus over wat nu in de wereld gebeurt. Leerlingen zien de onderwerpen voorbijkomen op tv, sociale media en nieuwssites. Dat maakt het lezen interessant en het geeft veel context. Hoe meer je weet over bepaalde onderwerpen, hoe makkelijker je hiervan beelden in je hoofd vormt. Op deze kennis kun je weer voortbouwen. Dit vergemakkelijkt het tekstbegrip.
Nieuwbegrip in het kort
- Actuele onderwerpen voor betrokkenheid, plezier en kennis van de wereld
- Tekst én beeld
- Differentiëren met tekstniveaus
- Online lessen op maat
Hoger leesniveau voor álle leerlingen
Teksten op verschillende niveaus maken differentiëren mogelijk. Opvallend goede of slechte scores bij de toetsen (Diataal, Cito-Volg, JIJ!)? Zet dan Nieuwsbegrip remediërend of als verrijking in.
Waar bestaat Nieuwsbegrip uit?
- Wekelijks informatieve leesteksten en opdrachten aan de hand van het nieuws
- Wekelijks andersoortige teksten (betogen, instructies, fictie enz.) met verwerkingsopdrachten op niveau B en C
- Wekelijkse woordenschatactiviteiten
- Digibordtools die helpen bij het hardop denkend voordoen van leesstrategieën (modelen)
- Toetsen per blok (zeswekelijks)
- Een archief, zodat lessen tot vijf jaar terug toegankelijk blijven
- Een wetenschappelijk onderbouwde didactiek
- De mogelijkheid om teksten voor te lezen met Readspeaker
- Schrijflessen op niveau A en B
Waarom werkt Nieuwsbegrip?
- Lezen is een actief denkproces. Een lezer integreert daarbij informatie uit de tekst met de eigen voorkennis. Om een tekst te kunnen begrijpen is dus voldoende kennis nodig. De teksten van Nieuwsbegrip vergroten de kennis van de wereld.
- Bij het lezen van de teksten oefenen leerlingen in het actief en strategisch lezen, om de tekst zo goed mogelijk te begrijpen. Leerlingen worden ook aangespoord te reflecteren op en evalueren van wat ze lezen, vooral op de niveaus C en D.
- In Nieuwsbegrip staat het actief lezen van de tekst centraal en zijn de leesstrategieën een hulpmiddel. De focus in de basislessen ligt op de inhoud van de tekst (het leesdoel), maar de leerlingen leren ook hoe ze een betere lezer kunnen worden (lesdoel). De tijd wordt dus vooral benut om leerlingen de tekst actief te laten lezen.
Combineren met andere vakken
Nieuwsbegrip is gebaseerd op de actualiteit en de teksten gaan steeds over verschillende thema's. Daardoor is het mogelijk om de teksten ook bij andere vakken te laten lezen, zoals geschiedenis, aardrijkskunde of biologie. Maar ook burgerschapsonderwijs is prima te verbinden met Nieuwsbegrip.
Sluit aan bij de referentieniveaus
Iedere week staan er nieuwe leesteksten klaar op vijf niveaus:
Niveau | Referentieniveaus | VO | MBO |
AA/A | <1F | ISK en praktijkonderwijs | Pas gealfbetiseerde cursisten |
B | 1F | vmbo bbl/kbl leerjaar 1-2 | Niveau 1 |
C | 1S / 2F | vmbo bbl/kbl leerjaar 3-4 vmbo g/t leerjaar 1-3 havo-vwo leerjaar 1-2 | Niveau 2 |
D | 2F - 3F | vmbo t leerjaar 4 havo-vwo leerjaar 3-4 | Niveau 3 |
Nieuwsbegrip sluit onder andere aan bij de referentieniveaus voor het lezen van zakelijke teksten. Niveau B kan gezien worden als 1F, niveau C als 2F en niveau D tussen 2F en 3F. Met Nieuwsbegrip wordt ook een deel van de referentieniveaus voor schrijven gedekt. Voor het voortgezet onderwijs en het middelbaar beroepsonderwijs zijn de niveaus B, C en D het meest bruikbaar.
Met Nieuwsbegrip heb je rijk materiaal in handen, maar de voornaamste factor voor leessucces is nog altijd de docent. Daarom ondersteunt de CED-Groep teams en individuele leraren met training en begeleiding. Ook bieden we regelmatig cursussen aan. Meer over training