Visie op lezen

Nieuwsbegrip gaat uit van een ‘brede leesaanpak’. Een brede leesaanpak richt zich op alle domeinen die voor leesbegrip van belang zijn en focust op de vaardigheden die leerlingen hiervoor nodig hebben.

Voor leesbegrip moet je niet alleen goed begrijpend kunnen lezen. Ook andere vaardigheden spelen een rol, zoals vloeiend lezen, woordenschat en kennis van de wereld. In samenhang zorgen deze verschillende domeinen ervoor dat leerlingen betekenis kunnen verlenen aan teksten. Het is dus cruciaal dat het leesonderwijs op al die domeinen inzet.

De brede leesaanpak richt zich op alle domeinen die voor leesbegrip van belang zijn en focust op de vaardigheden die leerlingen hiervoor nodig hebben

Correct, vlot en vloeiend lezen

Beginnende geletterdheid, aanvankelijk technisch lezen en voortgezet technisch lezen zijn drie vakgebieden die elkaar opvolgen en erin resulteren dat leerlingen teksten correct, vlot en vloeiend kunnen lezen.

Woordenschat

Leerlingen ontwikkelen hun woordenschat en kennis van de wereld onder meer door zelfstandig te lezen en door voorgelezen te worden. In de bovenbouw doen zij zelfs voornamelijk woordenschat op door te lezen.

Leesbevordering

Het is essentieel dat kinderen heel veel spreekwoordelijke leeskilometers maken, maar de meesten doen dat niet uit zichzelf. Daarom is het belangrijk dat óók leesbevordering deel uitmaakt van het leesonderwijs.

Meer weten over onze visie op Lezen? Download de Whitepaper

Wil je werken aan je leesresultaten? Dan is er meestal meer nodig dan extra aandacht voor begrijpend lezen. Een brede leesaanpak richt zich op alle domeinen die voor leesbegrip van belang zijn en focust op de vaardigheden die leerlingen hiervoor nodig hebben.

Download de whitepaper

probeer nu:
2 maanden gratis!
Probeer 2 maanden gratis